آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته و مقاله های فناوری اطلاعات

آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته و مقاله های فناوری اطلاعات

آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته در این سایت به کمک جمعی از دوستان برنامه نویس خوش ذوق می باشد.

بایگانی

تفاوت وب با اینترنت

جمعه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۵:۵۸ ب.ظ

وب جهان گستر (World Wide Web) یا شبکه جهانی وب فضایی است برای چک کردن مواردی از قبیل چک کردن آب و هوا، سفارش غذا، چت با دوستان، جذب سرمایه، به اشتراک گذاشتن خبرها یا حتی شروع کردن یک انقلاب هر روز مورد استفاده میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرد. ما به وسیله کامپیوتر شخصی‌مان، موبایل یا حتی کامپیوتر ماشینمون از وب استفاده می‌کنیم. وب همیشه و همه جا حضور داره اما واقعا وب چیست؟ خوب اول از همه باید بدونیم که وب با اینترنت فرق داره ما اغلب این دو اصطلاح را به اشتباه به جای هم استفاده می‌کنیم.

اینترنت راهی است که برای به اشتراک گذاری اطلاعات و کامپیوتر ها را به هم مرتبط می‌کند. اولین روزهای آغاز به کار اینترنت کامپیوتر ها به طور مستقیم به هم مرتبط بودند اما امروزه با به وجود آمدن شبکه‌ها کامپیوترها می‌توانند بطور یک پارچه با هم در ارتباط باشند. اینترنت کاربرد های فراوانی دارد: پست های الکترونیکی، انتقال اطلاعات و یا ویدئو کنفرانس اما رایج ترین آنها دسترسی به وب هست.

وب را مجموعه‌ای از سرورها در نظر بگیرید و آنها را آسمان خراش‌های یک شهر فرض کنید. کامپیوتر ها برای پردازش، ذخیره سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات طراحی شده‌اند. هنگامی که کسی یک وب‌سایت را راه‌اندازی کند مانند این است که اتاقی را در یکی از این آسمان خراش ها اجاره کرده او این اتاق را از اطلاعات پر می‌کنه و بعد از سازمان‌دهی آنها را در دسترس دیگران قرار می‌دهد، صاحبان این سازمان خراش‌ها و فضایی که اجاره داده می‌شود میزبان وب نامیده می‌شود. اما همه می‌توانند با داشتن تجهیزات و دانش لازم یک سرور وب راه‌اندازی کنند. نکته‌ی دیگری که در مورد اهمیت وب وجود داره آدرس‌های سایت‌ها است این آدرس ها دامنه‌های گوناگونی دارند مانند آدرس ها در دنیای واقعی آدرس وب سایت شما را در رسیدن به جای مورد نظر کمک میکند.

اطلاعاتی که در وب سایت‌ها ذخیره می‌شوند به زبان‌های برنامه نویسی مانند html و JavaScript وجود دارند. هنگامی که ما وب سایت مورد نظر را پیدا کردیم مرورگر اینترنت تمام کدهای وب سایت را گرفته و آنها را به کلمات، تصاویر و ویدئو ها تبدیل می‌کند و ما نیازی به دانستن هیچ زبان برنامه نویسی نداریم چون مرورگر اینترنت یک واسط تصویری برای ما فراهم می‌کند. بنابراین وب به یک شهر بسیار بزرگ مجازی شبیه است جایی که ما می‌توانیم به زبان های مختلف برنامه نویسی با هم ارتباط برقرار کنیم و مرورگرها به عنوان مترجمان ما کار می‌کنند و همانطور که هیچ کس مالک شهر نیست هیچ کسی هم مالک وب نیست، وب به همه ما تعلق دارد. هر کسی می‌تواند به این شهر وارد بشود و یک فروشگاه افتتاح کند.

ممکن است که شما مجبور باشید برای دسترسی به وب و اجاره فضا در آن یا رزرو یک آدرس اینترنتی به یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت هزینه پرداخت کنید همانند دیگر شرکت های خدماتی در شهر شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت هم خدمات بسیار مهم و ضروری را فراهم می‌آورند. اما در نهایت آنها مالک وب نیستند. ویژگی‌ای که وب را این همه منحصر به فرد کرده در اسم آن نهفته است.

پیش از به وجود آمدن وب ما اغلب اطلاعات را در یک سیر خطی به کار می‌بردیم. یک کتاب یا یک روزنامه را از ابتدا تا انتها می‌خواندیم، صفحه به صفحه در یک سیر مستقیم از اول تا آخر؛ اما مغز ما به این روش کار نمی‌کند هر کدام از افکار ما به افکار دیگر مرتبط هستند افکار، احساسات و خاطرات ما در یک شبکه به هم پیوسته به هم مرتبط‌اند. آقا Tim Berners-Lee پدر وب دریافت که ما به راهی برای سازمان دهی اطلاعات نیاز داریم که از این چیدمان طبیعی الگو برداری کند و وب از طریق هایپرلینک به این هدف رسید. بالینک کردن صفحات متعدد در یک وب سایت و یا هدایت به وب سایت‌های دیگر لینک‌ها این امکان را فراهم می‌آورند که بر طبق الگو های مغز شما عمل کند. وب بخاطر محتوا و ساختارش که هم اجتماع ما و هم ذهن‌های تک‌تک ما را بازتاب می‌دهد بخش عمده‌ای از زندگی ما را تشکیل داده و افراد در کشور های مختلف را به هم مرتبط ساخته و نه تنها اقوام، جنسیت‌ها و سنین مختلف بلکه زمان و مکان را هم به هم پیوند داده.

  • امیر دولت آبادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی