آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته و مقاله های فناوری اطلاعات

آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته و مقاله های فناوری اطلاعات

آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته در این سایت به کمک جمعی از دوستان برنامه نویس خوش ذوق می باشد.

بایگانی

شی گرائی چیست ؟

پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۳۸ ق.ظ

منبع : سایت اندروید توتاریال

زبان برنامه نویسی جاوا دارای ساختار syntax و شی گرا object oriented langugae می باشد . ما در این زبان برنامه نویسی با اشیایی سروکار داریم که حاوی داده هستن.

شی گرائی چیست ؟

شی گرایی ساختاری برای کدنویسی و سازماندهی کد هاتونه . شما کارت عابر بانکتون رو نگاه کنید دارای خصوصیات و ویژگی ها منحصر بفردیه که شامل شماره کارت و رمز و مشخصات و …. هستش که اینا همه در کنار هم یک شی (Object ) رو تشکیل می دهند و یکی از خصوصیات شی گرایی کپسوله بودنه که باعث میشه فقط این کارت مختص شما باشه راجب کپسوله بودن در ادامه توضیح خواهم داد) حالا دفترچه حساب بانکیتون رو هم تصور کنید این دفترچه  حساب بانکی هم دارای شماره حساب و امضا و مشخصات شماست که اینم یک شی (Object ) رو تشکیل میده حالا عابر بانک و دفترچه حساب بانکیتون هردو شی هستند و میتونند با هم دیگه یک شی  بزرگتری بسازند مثلا شی ایی به نام حساب بانکی شما.

مفاهیم شی گرایی ؟ هر نمونه ایی از کلاس ( class )  رو میگیم شی ، به مثال زیر توجه کنید :

تلفن همراه رو در نظر بگیرید . (به این تلفن همراه میگن کلاس ( class )) . با تلفن همراه میتونید تماس بگیرید( که این تماس گرفتن میشه رفتار behavior) هر تلفن همراهی باتری داره ( که این باتری میشه صفت (Attribute)) .

کلاس  (class ) : کلاس ها شامل خصوصیات ها (variable ) و رفتارهایی (method ) هستند

بریم سراغ variable :

Variable خودش به سه بخش تقسیم میشه:

۱-     Class Variable

متغیرهایی که فقط مربوط به اون کلاس هستند. یعنی من یک متغیری بنام آنتن میسازم در کلاس تلفن. حالا از این متغیر آنتن فقط میتونم در کلاس تلفن استفاده کنم.

public class Phone {

    private static int antenna =1; //class variable

}

static  در تکه کد بالا یعنی اینکه شما نیاز ندارید که نمونه ایی از آنتن بگیرید . به طور مستقیم می تونید از متغیر

آنتن استفاده کنید.

static   رو شما هر کجا دیدید بدونید که دیگه  مربوط به یک Object خاص نیست و برای همه Object   ها معنی میده.

این ویژگی static    رو هم خصوصیات variable ( class – object ) و هم رفتار یا متدها ( class – object )   ها می تونن داشته باشند.

بعنوان مثال من از هرگوشی فرقی نمی کنه میتونم بپرسم ظرفیت  باتریتون چند آمپر هستش ؟ این سوال رو میتونم از هر گوشی بپرسم و یک سوال خصوصی نیستش.

۲-     Local Variable

متغیری که در داخل یکی از رفتارهای کلاس تعریف میشه.

public class Phone {
    .
    .
    .

    private void samsung(){

        boolean nfc = false;  //local variable

    }

}

۳-     Instance Variable – Field

متغیری از یک نمونه کلاس را Variable Instance  میگویند.این متغیر می تونه مقادیری مختلفی از هر نمونه ایی از کلاس بگیره. شما فرض کنید موبایل سامسونگ رو از یک نمونه آن می توانیم یک پردازنده ۴ گیگ  بگیریم از یک نمونه دیگه پردازنده ۲ گیگ بگیریم. این پردازنده از هر نمونه ایی می تونه متفاوت باشه.یا مثلا شما تلفن همراه رو درنظربگیرید یک تلفن ممکنه اسمش سامسونگ باشه یکی دیگه اپل که هر کدوم میتونن حافظه های مختلفی داشته باشند… حالا برای تعریف این مدل متغیرها مثل متغیر پردازنده یا حافظه و… میایم از Variable Instance  استفاده میکنیم. خلاصه اینکه برای هر نمونه ایی از کلاس می تونه مقادیر مختلفی بگیره

public class Phone {

        private int processor = 2;  // instance variable

}

یک چی در مورد public و private عرض کنم. از اسمشون مشخصه private  یعنی اینکه خصوصیه اقا جان  . شما فقط میتونی توی همون کلاس ازش استفاده کنی. Public  هم که خدا خیرش بده مثل وای فای خونه میمونه که همه میتونن ازش استفاده کنند. عید که میشه معنی Public   رو قشنگ حس میکنید.جلوتر توی کدنویسی بیشتر با این حضرات سروکله میزنیم که متوجه منظورم خواهید شد.

منبع : سایت اندروید توتاریال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی