آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته و مقاله های فناوری اطلاعات

آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته و مقاله های فناوری اطلاعات

آموزش برنامه نویسی و مقاله های IT

آموزش برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته در این سایت به کمک جمعی از دوستان برنامه نویس خوش ذوق می باشد.

بایگانی

آشنایی با توزیع‌های لینوکس

جمعه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۵:۴۹ ب.ظ

هنگام ورود به دنیای لینوکس، ممکن است شما کمی در مورد انتخاب یک توزیع لینوکس (Linux Distribution) مناسب سر در گم باشید. یا برای شما سوال باشد که چرا به این تعداد توزیع وجود دارد؟ باید گفت، این توزیع‌های مختلف به دلایل گوناگونی به وجود آمده و هرکدام دارای یک فلسفه‌ی شکل گیری هستند. به این دلیل که کاربران مختلف بسته به نیاز خود بتوانند هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایتDistroWatch توزیع‌های مختلف را مشاهده کرده و روزانه از اخبار انتشار هرکدام مطلع شوید.

با این حال، در ابتدای آشنایی و کار با لینوکس، انتخاب یک توزیع مناسب در میان صدها توزیع مختلف می‌تواند کمی مشکل باشد؛ و اگر این انتخاب درست نباشد، ممکن است شما برای همیشه از دنیای لینوکس بیزار شوید! انتخاب توزیعی که دارای جامعه کاربری نسبتا زیادی می‌باشد نیز می‌تواند به ما در مسیر یادگیری لینوکس کمک نماید. در ادامه به بررسی کوتاه و آشنایی با تعدادی از توزیع‌های لینوکس با جامعه کاربری مناسب می‌پردازیم.

Ubuntu

اوبونتو

اوبونتو یکی از محبوب ترین توزیع‌های لینوکس است. این توزیع مبتنی بر دبیان (Debian) بوده و  از آن می‌توان به منظور انجام کارهای روزانه و یک توزیع دسکتاپ استفاده کرد. دسکتاپ پیش فرض اوبونتو یونیتی (Unity) نام دارد. هرچند شما می‌توانید دسکتاپ‌های دیگری را نیز (مانند Gnome، KDE، XFCE و …) بر روی آن نصب کنید. اگر شما به تازگی قصد دارید به دنیای لینوکس وارد شوید، می‌توان گفت اوبونتو یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان می‌باشد.

Fedora

فدورا

فدورا متعلق به کمپانی RedHat می‌باشد و نسخه‌ی اول این توزیع در سال ۲۰۰۳ عرضه شد. تمرکز عمده‌ی فدورا بر روی استفاده از نوآوری‌ها و ابزارهای جدید است و همیشه در بروز ترین حالت ممکن قرار دارد. به همین دلیل، به محض انتشار نسخه‌ی جدید از یک نرم افزار، شما می‌توانید آن را بر روی سیستم خود نصب کرده و از جدیدترین امکانات بهره ببرید.

Elementary OS

المنتری

این توزیع، مبتنی بر اوبونتو بوده و یکی از شیک ترین و زیبا ترین توزیع‌های لینوکس می‌باشد. در Elementary OS از زیبا ترین و شکیل ترین آیکون‌ها استفاده شده است. از آن جهت که این توزیع ظاهری بسیار شبیه به MacOS دارد، توسعه دهندگان Elementary OS از آن به عنوان جایگزینی مناسب برای MacOS نام برده‌اند.

Arch Linux

آرچ

این توزیع یکی از بهترین توزیع‌های موجود برای کاربران حرفه‌ای و کهنه کار لینوکس می‌باشد. از آن جهت که Arch به شما اجازه می‌دهد تا سیستم خود را از پایه ساخته و تنها هر آنچه را که خودتان نیاز دارید بر روی آن نصب کنید، یک توزیع با قابلیت شخصی سازی بسیار بالا می‌باشد. آرچ در طول زمان دائما بروز شده و آخرین نسخه‌ی نرم افزار ها و ابزارهای موجود را در اختیارتان قرار داده و شما می‌توانید از جدیدترین امکانات بر روی سیستم خود استفاده نمایید.

Debian

دبیان

دبیان یکی از قدیمی ترین توزیع‌های لینوکس است. از آن جهت که دبیان دارای پایداری بسیار بالایی می‌باشد، تعداد زیادی از توزیع‌های موجود (مانند اوبونتو) بر پایه دبیان شکل گرفته‌اند. اگر شما قصد راه اندازی یک سرور را دارید، دبیان می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب به منظور رفع نیاز شما باشد.

CentOS

سنت

یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای راه اندازی سرور، استفاده از CentOS است. این توزیع از Red Hat مشتق شده است. شاید بتوان گفت تفاوت اصلی دو توزیع CentOS و Red Hat به پشتیبانی از آن‌ها برمی‌گردد. بدین معنی که با استفاده از توزیع Red Hat شما از پشتیبانی این کمپانی بهره مند می‌شوید. بنابراین اگر قصد دارید برای تجارت کوچک خود از یک پلتفرم open source استفاده کنید، CentOS یکی از مناسب ترین گزینه‌های پیش روی شما می‌باشد.

OpenSUSE

اوپن سوزه

این توزیع، متعلق به کمپانی SUSE بوده و یک توزیع مناسب چه برای کاربران مبتدی و چه برای کاربران حرفه‌ای می‌باشد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب و کاربردی OpenSUSE، ابزاری بنام YAST است که برنامه‌ای مناسب و ساده به منظور مدیریت کامل سیستم، ابزارها و نرم افزارهای موجود بر روی آن می‌باشد.

علاوه بر این موارد، تعداد بسیار زیادی از توزیع‌های دیگر وجود دارد که در این لیست قرار نگرفتند. از جمله Mint که توزیعی ایده‌آل برای کاربران خانگی بوده و تعداد زیادی از نرم افزارها را به صورت پیش فرض بر روی خود دارد. و یا Zorin که ظاهری شبیه به Windows دارد. توزیع دیگری با نام Tails نیز وجود دارد که یک توزیع ساده برای حفظ امنیت و حریم شخصی بوده و یا Kali که توزیعی مناسب به منظور تست نفوذ می‌باشد. اما نکته‌ی مهم این است که ابتدا باید هدف خود را از ورود به دنیای لینوکس پیدا کرده و سپس یک کدام از آن‌ها را بکار گیریم.
در این‌جا هدف ما آشنایی مختصر با تعدادی از توزیع‌های لینوکس بود تا پی ببریم که کدام یک از آن‌ها پاسخ گوی نیازهای ما می‌باشد و بتوانیم برای ورود به دنیای لینوکس و یا رفع نیاز خود در زمینه‌های مختلف از یک توزیع مناسب استفاده نماییم.

  • امیر دولت آبادی

آشنایی با توزیع‌های لینوکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی